Allmänna villkor
Webshopen drivs av Karsjö Miljöprodukter HB, Karsjövägen 25, 434 97 Kungsbacka
Telefon: 0300-689300, Org.nr: 916851-2771
1. Beställning
Oceanshop.se reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Om ett artikelnummer ersätts av ett nytt skickas den nya varan utan meddelande om den inte väsentligt avviker. En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med kundtjänst. Du måste vara myndig för att handla. Oceanshop tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. Med kund avses en fysisk person. Sedvanlig kreditprövning kan göras. Oceanshop förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.
2. Leverans
Leveranstiden är normalt 1-7 arbetsdagar. Leverans sker i egen regi eller med extern transportör, DB Schenker, DHL eller Posten. Du kan även välja att hämta ut varorna hos ett paketuthämtningsställe, DHL Servicepoint eller Schenker privatpaket. Vi förbehåller oss rätten att ändra leveranssätt, detta gäller främst vid mindre beställningar. Vid extern transport gäller respektive transportörs villkor. På ett fåtal orter tillämpas turlista vilket kan förlänga leveranstiden. Skulle någon artikel tillfälligt vara slut i lagret kan leveranstiden vara längre. Är du privatperson ställs varorna av på lämpligt ställe, som regel utanför din dörr. Vid leverans till lägenheter förutsätts att det finns portkod eller att ytterdörr är olåst dagtid. Har du en låst port och saknar portkod måste du garantera att du kan öppna ytterdörr när chaufför ringer på dörr. Om så ej är fallet blir det en s.k. bomkörning. Detta debiteras extra med upp till 350:-. Vid osäkerhet om detta, välj då “TILL OMBUD” och få paketet levererat till närmaste Schenkerombud eller DHL ombud.
Till företag önskad leveransadress.
3. Leveransförsening
Du har som kund rätt att häva köpet vid omfattande leveransförsening. Du måste kontakta oss senast innan leveransen påbörjas. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Oceanshop förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid normal leveransförsening.
4. Frakt & extra avgifter
Oceanshop.se använder sig av fast fraktpris eller fri frakt. Detta innebär att vi har fri frakt på alla beställningar överstigande 650:-, understiger beställningen 650:- blir fraktkostnaden alltid 129:-.
Om hemleverans till privatperson ej kan erbjudas får paket hämtas hos paket ombud. Vi förbehåller oss rätten att avgöra när så sker.
Vid felaktigt angiven adress, ej uppgiven/fel portkod eller annat fel i leveransinformationen kan Oceanshop komma att ta ut en avgift på upp till 350 kronor inklusive moms per beställning för att täcka kostnader för extra utkörning, extra avisering och/eller lagerhållning.
Om ej leverans av din beställning kan ske debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning.
För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad.
5. Betalningssätt
I kassan använder vi Svea Checkout, gäller både företag och privatpersoner. Där väljer du vilket betalningsalternativ du föredrar, swish, direktbetalning, faktura 14dagar, delbetalning, flexibel delbetalning eller kortbetalning. Fakturan skickas som PDF tidigast efter att varan lämnat lagret. Behöver du kontakta Svea Bank AB gör du det på 08- 735 90 00 Mån-fre 8-17. eller https://www.svea.com/se/sv/privat/kontakt
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
6. Sen betalning
Fakturan är överlåten till Svea Bank AB och det är deras villkor/avgifter som gäller.
7. Ångerrätt
Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade i sina originalförpackningar. Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak "Ångerrätt". Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.
8. Skadad försändelse
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till oss. Hämta inte ut ett skadat paket!
9. Reklamationer
Om du skulle få en vara som är defekt eller felaktig måste detta meddelas kundtjänst omgående. Dock senast 7 dagar efter att du har mottagit dina varor. För att returnera en vara ska denna vara oanvänd och i det skick som den var när du mottog den. Returnera varan tillsammans med fakturan/följesedel eller en kopia av den! På fakturan/följesedeln anger du returorsak. Obs! Du måste först ta kontakt med kundtjänst för att få reklamationen godkänd och returfrakten betald.
10. Outlösta paket
Om Du av någon anledning inte hämtar ut Ditt paket om du begärt utlämning hos paketombud, eller om mottagning vägras får Du betala kostnaderna för frakt och returfrakt samt hanteringskostnad. Hanteringskostnaden är 95:-. Tänk på att liggetiden generellt har förkortats till 14 dagar! Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice.
11. Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
12. Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
13. Cookies
Vi använder så kallade "cookies" för att få en bra funktionalitet i vår internetbutik. Vi samlar inte in någon personlig information om dig som besökare. Istället används cookies för att hålla koll på din varukorg samt komma ihåg de val och inställningar du gjort i butiken. Om cookies är inaktiverade kommer sidan inte fungera som den ska och du kommer ej kunna handla.
Hur aktiverar jag cookies?
Leta under "inställningar" alternativt "säkerhetsinställningar" i din webbläsare. Det ser olika ut i olika system.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen